Co to jest chłonność rynku, profesjonale metody analizy

Co to jest chłonność rynku, profesjonale metody analizy

Data publikacji: ID: 6584bf8821688

Chłonność rynku jest kategoria ilościową, oznaczającą stan natężenia potrzeb rynkowych w konfrontacji z aktualnym stanem ich zaspokojenia. Polega na badaniu stanu natężenia potrzeb rynkowych i stopnia ich pokrycia.

Analiza chłonności rynku

Badania chłonności rynku koncentrują się na stronie jakościowej i służą do bieżącego łagodzenia powstających dysproporcji w stanie natężenia potrzeb rynkowych. Badani te przyczyniają się również do podniesienia efektywności badań nad pojemnością rynku. Informacje pochodzą za specjalnych badań ankietowych i sondażowych, opartych na ustnych lub pisemnych formach wypowiedzi ludzi zw. Respondentami (mogą one udzielić informacji na temat popytu, potrzeb).

Kierunki badań chłonności

  1. analiza braków towarowych i niezaspokojonego popytu
  2. analiza popytu kształtującego się
  3. analiza przewidywanej chłonności
  4. analiza wpływu środków aktywizujących sprzedaż na kształtowanie się chłonności rynku

Na podstawie wskaźnika potrzeb i popytu można wyznaczyć potencjalne rozmiary sprzedaży:

Q=S/Wz

Q - sprzedaż potencjalna

S - sprzedaż faktyczna

Wz - wskaźnik popytu zaspokojonego

Testy nieparametryczne:

A) testy dla dwóch prób niezal.

- test serii (Walda - Wolfowitza)

- test Manna –Whitneya

B) testy dla dwóch prób zależnych.

- test Wilcoxona

C) testy dla wielu prób niemal.

- test Kruskalla - Wallisa

Skalowanie

Polega na przypisaniu poszczególnym obiektom lub cechom obiektów określonych skal wartości. Jako efekt skalowania powstaje nowa skala wartościująca, która jest kombinacja skal pomiarowych.

Wśród metod skalowania wyróżnia się:

  • skalowanie proporcjonalne (jego efektem jest skala równomierna Von Neumanna - Morgensterna)
  • skalowanie addytywne (efektem jest skala odstępów Churchmana - Ackoffa)

Skala równomierna

Powstaje jako rezultat uporządkowania obiektów (skala porządkowa) wg ich preferencji oraz przypisania im liczb wartościujących (rang), które porównuje się ze sobą na zasadzie proporcjonalności w obrębię triad (skala ilorazowa) podstawa wyjściowa jest uszeregowanie obiektów i przypisanie im odp rang w kolejności malejącej od obiektu najbardziej preferowanego do obiektu najmniej preferowanego. Do każdej uporządkowanej trojki (ABC) należy porównać środkowy obiekt B z kombinacja obiektowa skrajnych A i C wychodząc np. Od kombinacji ˝ A i ˝ C, a kończąc na innej kombinacji n. 2/3 A i 1/3 C.

Skala odstępów

Powstaje jako rezultat uporządkowania obiektów (skala porządkowa) wg ich preferencji oraz przypisania im liczb wartościujących (rang), które porównuje się ze sobą na zasadzie addytywności, tj. poprzez dodawanie do siebie poszczególnych ocen (skala przedziałowa). Najpierw szeregujemy obiekty, przypisujemy im wskaźniki rangowe, najbardziej preferowanemu obiektowi przypisuje się wartość 1, pozostałym obiektom wartości mniejsze od jedności w stosunku proporcjonalnym do wartości przyjętej za jednostkę. Następnie dokonuje się addytywnych porównań kolejnych obiektów z sumami pozostałych obiektów, aż uzyska się ekwiwalentna relacje.

Rangowanie

Polega na nadaniu wartościom odpowiednich rang (liczb) zgodnie z przyjętymi zasadami. Jeśli uszeregowane obiekty tworzą ciąg rosnący: X1< X2< X3<….

Twoja ocena artykułu:
Dokonaj oceny przyciskiem
cookie Cookies, zwane potocznie „ciasteczkami” wspierają prawidłowe funkcjonowanie stron internetowych, także tej lecz jeśli nie chcesz ich używać możesz wyłączyć je na swoim urzadzeniu... więcej »
Zamknij komunikat close